Cu siguranță anul 2021 va rămâne în istoria fiscalității, având în vedere numărul mare de noutăți fiscale intrate în legislație în ultimele trei luni. De la formulare și proceduri modificate până la picantele schimbări din sfera TVA, contribuabilii au avut parte de multe emoții.
Trecem în revista cele mai importante noutăți fiscale ale verii 2021, cu accent pe efectele pe care le au asupra companiilor și persoanelor fizice.
Prin OUG nr. 43/2021 a fost prelungit oficial termenul pentru depunerea Declarației privind beneficiarul real până la 1 octombrie 2021. Între timp a fost simplificată depunerea acesteia, noul model având doar o pagină și jumătate. Mai mult de atât, nu mai trebuie însoțită de alte cereri precum „cererea pentru depunerea declarației de beneficiar real”. Începând din 2022, declarația de beneficiar real se va mai depune doar atunci când au loc modificări, nu în fiecare an.
Ministerul Finanțelor Publice a amânat mutarea de la ANAF a activității de soluționare a contestațiilor formulate de firme și persoane fizice autorizate, după cum s-a stabilit prin OUG 51/2021. Noul termen a fost prorogat până la 1 octombrie. Termenul stabilit anterior prin Legea nr. 295/2020 era de 6 luni de la intrarea în vigoare a acesteia - 21 iunie 2021.
Pe 30 iunie a expirat termenul pentru conectarea caselor de marcat fiscale deținute de operatorii economici încadrați în categoria marilor contribuabili. Următorul termen, 30 noiembrie 2021, îi vizează pe operatorii economici încadrați în categoria contribuabililor mijlocii și mici.
Odată cu noile modificări fiscale, se renunță la anumite declarații care se depun periodic de către contribuabili pentru transmiterea datelor. Înainte aceste informații se trimiteau lunar de către firme, iar acum se vor transmite automat zilnic la serverul ANAF.
Citește și: Conectarea caselor de marcat la ANAF - ce date vor fi transmise
De la 1 iulie 2021 au fost introduse noi reguli în comerțul electronic pentru declararea mărfurilor și plata TVA - trebuie să se colecteze TVA pentru toate importurile.
Prin OUG 59/2021, care a modificat Codul fiscal, au fost transpuse în legislația națională prevederile unor directive europene. A fost necesară dezvoltarea sistemelor informatice ce permit persoanelor impozabile și intermediarilor care acționează în numele lor să depună online informațiile solicitate pentru înregistrarea în cadrul regimurile speciale pentru servicii prestate și vânzări intracomunitare.
În cazul în care o persoană impozabilă, prin utilizarea unei interfețe electronice cum ar fi o piața online, o platformă, un portal sau alte mijloace similare, facilitează vânzarea la distanță de bunuri importate din teritorii terțe sau țări terțe în loturi cu o valoare intrinsecă de maximum 150 euro, se consideră că aceasta persoană impozabilă a primit și a livrat ea însăși bunurile respective.
Locul livrării în cazul vânzărilor intracomunitare de bunuri la distanță este considerat a fi locul în care se află bunurile în momentul în care se încheie expedierea sau transportul bunurilor către client.
ANAF a fost un adevărat motor de noutăți fiscale în vara 2021. Prin Ordinul 1036/2021 a fost actualizat formularul tipizat "Proces-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor" folosit în activitatea de verificare a situației fiscale personale.
Ordinul ANAF 1071/2021 a aprobat Procedura privind aplicarea prevederilor art. 131 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. Procedura privind aplicarea prevederilor art. 131 alin. (1) din Codul de procedură fiscală are ca scop definirea acțiunilor ce trebuie efectuate de organele de inspecție fiscală în situația în care în cadrul unui control se fac constatări în legătură cu săvârșirea unor fapte prevăzute de legea penală în legătură cu mijloacele de probă privind stabilirea bazei de impozitare care fac obiectul inspecției fiscale și pentru care sunt aplicabile prevederile art. 132 din același act normativ.
Pe lista de noutăți fiscale se numără și prelungirea asistenței pentru completarea DU. Funcționarii din cadrul organului fiscal central ori alți funcționari din cadrul organului fiscal central îi vor asista pe contribuabili să completeze Declarația unică până la noul termen de depunere – 25 mai. Înainte, aceștia aveau obligația, cel puțin o zi pe săptămână, să fie la nivelul fiecărei unități administrativ-teritoriale, de la 15 ianuarie până la 15 martie.
Decontul de TVA (Declarația 300) a fost modificat, în luna august, prin Ordinul 1253/2021. Modificările au fost necesare ca urmare a intrării în vigoare a OUG 59/2021, act normativ ce a adus noutăți în Codul fiscal privind comerțul transfrontalier.
Modificarea formularului 085 pentru opțiune TVA la servicii electronice a fost făcută prin Ordinul 1254/2021. La fel ca în cazul Declarației 300, au fost necesare anumite schimbări după ce a intrat în vigoare OUG 59/2021.
Persoanele fizice (PFA-uri, profesioniști, drepturi de autor) care au primit indemnizații de la stat, în contextul pandemiei, și nu le-au declarat în Declarația unică vor fi impozitate din oficiu, conform Ordinului 1251/2021.
Pentru veniturile obținute din indemnizațiile prevăzute de OUG 30/2020 și OUG 132/2020 se datorează impozitul pe venit, contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate.
Și a doua parte a anului 2021 va fi una bogată în noutăți fiscale, având în vedere că, pe site-ul Finanțelor, se află în dezbatere publică două proiecte de OUG pentru modificarea Codului Fiscal și a Codului de Procedură Fiscală.