Ce este si ce schimba sistemul SAF-T al ANAF iin companiile romanesti

Implementarea sistemului SAF-T (Standard Audit File for Tax) este unul dintre principalii pași pe care ANAF i-a făcut, începând cu finalul anului 2018, pentru a susține inițiativele de modernizare. Termenul de finalizare al proiectului a fost amânat de câteva ori până acum, însă devine o realitate palpabilă din acest an. 


În primele luni ale anului 2021, au avut loc consultări între Ministerul de Finanțe, ANAF și reprezentanții mediului de afaceri, dar și cu dezvoltatorii de software, pentru a se stabili o direcție clară și a se pune la punct toate detaliile (capabilităţile SAF-T, impactul schimbărilor asupra sistemelor interne ale companiilor, fluxul procesului de control fiscal, standardul SAF-T, tipul de date etc). 


Citește mai multe informații despre ce înseamnă sistemul SAF-T și cum va schimba acesta modul în care companiile românești vor interacționa cu ANAF. 

Sistemul SAF-T, o nouă modalitate de raportare către Fisc


SAF-T este un standard internațional de schimb de date contabile și financiare între firme/organizații și autoritățile fiscale pe cale electronică. Astfel ANAF poate monitoriza situația contribuabililor și decide dacă sunt necesare ori nu controale fiscale. Mai exact, reprezentații Fiscului nu se mai prezintă la sediul firmelor pentru a solicita informații, ceea ce previne și unele forme de abuzuri, dar și eliminarea unor posibile erori umane apărute în procesul de conformare fiscală. 


Informația este standardizată, raportările se vor face periodic în același format, ceea ce va simplifica semnificativ activitatea autorității fiscale. 


Ce schimbări introduce sistemul SAF-T în activitatea companiilor


Începând de la 1 ianuarie 2022, SAF-T ar putea să devină obligatoriu pentru marii contribuabili, după care treptat vor fi vizate și celelalte categorii de firme, după cum au declarat reprezentanții instituției. 


Din această vară companiile mari se pot înscrie pentru testarea sistemului. Înrolarea se realizează în această etapă pe bază de voluntariat, așa că Fiscul se bazează pe sprijinul mediului de afaceri. Pe portalul ANAF va fi un formular web prin intermediul căruia se pot înscrie contribuabilii. Aceștia pot exporta informațiile contabile printr-un simplu click, iar administrațiile fiscale vor avea acces la conținutul respectiv. 


Introducerea SAF-T are ca principale scopuri reducerea nivelului de birocratizare și simplificara relației firmelor cu ANAF. Verificările se vor face de la distanță, astfel că numărul controalelor fizice va fi redus. De altfel, în contextul pandemiei de Covid-19, Fiscul și-a adaptat activitatea la restricțiile impuse de autorități, astfel că numărul controalelor fizice a scăzut. Însă instituția a pus tot mai mult accent pe verificările ce pot fi efectuate de la distanță, în special în cazurile de evaziune fiscală, practică ce va fi dezvoltată treptat în următoarea perioadă. 


În primul rând, fişierul standard de control va contribui la detectarea şi reducerea fraudei fiscale și la asigurarea unei analize de risc mai eficiente. Apoi instituția mai are în plan și eliminarea declarațiilor fiscale care nu vor mai fi necesare pe viitor. Alte obiective urmărite sunt rambursarea de taxe, dar și îmbunătățirea colectării impozitelor.


"SAF-T va contribui la asigurarea echității în derularea activităților economice, precum și la îmbunătățirea conformării voluntare prin reducerea efortului ambelor părți în ceea ce privește alocarea resurselor umane și materiale", se precizează într-un comunicat al ANAF. 


Referitor la arhitectura SAF-T, sistemul va cuprinde datele din registrul jurnal: creanțe de încasat, datorii, mijloace fixe și inventar, dar și alte informații. 


Recent, Agenția Națională de Administrare Fiscală a publicat documentația tehnică a sistemului SAF-T care se adresează, în această etapă, dezvoltatorilor de sisteme informatice. Setul de documente poate fi consultat pe site-ul instituției, la rubrica de „Transparență decizională”.


State precum Austria, Lituania, Slovenia, Ungaria, Portugalia și Polonia au implementat deja SAF-T, în funcție de propria legislație fiscală, iar rezultatele de colectare au fost bune. 

POS bancar in folosinta GRATUITAPOS bancar in folosinta GRATUITABluePad-55 BluePad-5000 Daca te numeri printre clientii fideli Datecs – adica folosesti casa de marcat Datecs de cel putin 3 ani – si iti doresti si tu optiunea acceptarii platii cu cardul, dar nu ai posibilitatea achizitionarii unui echipament, venim in intampinarea ta cu o noua solutie: BP 5000 si BP 55. De ce sa alegi POS bancar Datecs? Poti accepta orice forma de plata moderna Previi eroarea umana si frauda - conectezi POS-ul la casa de marcat si primesti direct un singur bon (FISCAL si ...
Ce este si ce face un terminal POS - Ghid de alegere a celei mai bune solutiiCe este si ce face un terminal POS - Ghid de alegere a celei mai bune solutiiÎn planul oricărui business, fie că este la început ori în plină ascensiune, alegerea echipamentelor fiscale este o etapă importantă. Plățile cu cardul prin terminal POS nu mai reprezintă de mulți ani o noutate în comerț, o nișă care se află într-o continuă dezvoltare. Utilizarea POS-ului nu este doar un pas modern pentru dezvoltarea afacerii, ci și o măsură obligatorie reglementată prin lege. Mai exact, este vorba despre Legea 209/2016, cunoscuta ...
Contabilitate si raportare financiara - care sunt standardele internationale si de ce trebuie sa tii cont ca antreprenorContabilitate si raportare financiara - care sunt standardele internationale si de ce trebuie sa tii cont ca antreprenorSocietățile comerciale listate la bursă sunt obligate să adopte standardele internaționale de raportare financiară (IFRS), după cum stabilește Ordinul nr. 881/2012 al Ministerului Finanțelor Publice. De atunci până în prezent au apărut mai multe noutăți în legislația IFRS care pot pune în dificultate și un specialist cu experiență, dacă nu este bine informat. Trecerea la aceste standarde implică schimbări importante în sistemul financiar de ...
Danubius Exim
Suport Service: 0212006000
Datecs.ro - Magazin echipamente fiscale
© Copyright Datecs.ro 2024. Toate drepturile rezervate. Operator de date cu caracter personal atestat de ANSPDCP, sub numarul 16326