Implementarea sistemului SAF-T (Standard Audit File for Tax) este unul dintre principalii pași pe care ANAF i-a făcut, începând cu finalul anului 2018, pentru a susține inițiativele de modernizare. Termenul de finalizare al proiectului a fost amânat de câteva ori până acum, însă devine o realitate palpabilă din acest an.
În primele luni ale anului 2021, au avut loc consultări între Ministerul de Finanțe, ANAF și reprezentanții mediului de afaceri, dar și cu dezvoltatorii de software, pentru a se stabili o direcție clară și a se pune la punct toate detaliile (capabilităţile SAF-T, impactul schimbărilor asupra sistemelor interne ale companiilor, fluxul procesului de control fiscal, standardul SAF-T, tipul de date etc).
Citește mai multe informații despre ce înseamnă sistemul SAF-T și cum va schimba acesta modul în care companiile românești vor interacționa cu ANAF.
SAF-T este un standard internațional de schimb de date contabile și financiare între firme/organizații și autoritățile fiscale pe cale electronică. Astfel ANAF poate monitoriza situația contribuabililor și decide dacă sunt necesare ori nu controale fiscale. Mai exact, reprezentații Fiscului nu se mai prezintă la sediul firmelor pentru a solicita informații, ceea ce previne și unele forme de abuzuri, dar și eliminarea unor posibile erori umane apărute în procesul de conformare fiscală.
Informația este standardizată, raportările se vor face periodic în același format, ceea ce va simplifica semnificativ activitatea autorității fiscale.
Începând de la 1 ianuarie 2022, SAF-T ar putea să devină obligatoriu pentru marii contribuabili, după care treptat vor fi vizate și celelalte categorii de firme, după cum au declarat reprezentanții instituției.
Din această vară companiile mari se pot înscrie pentru testarea sistemului. Înrolarea se realizează în această etapă pe bază de voluntariat, așa că Fiscul se bazează pe sprijinul mediului de afaceri. Pe portalul ANAF va fi un formular web prin intermediul căruia se pot înscrie contribuabilii. Aceștia pot exporta informațiile contabile printr-un simplu click, iar administrațiile fiscale vor avea acces la conținutul respectiv.
Introducerea SAF-T are ca principale scopuri reducerea nivelului de birocratizare și simplificara relației firmelor cu ANAF. Verificările se vor face de la distanță, astfel că numărul controalelor fizice va fi redus. De altfel, în contextul pandemiei de Covid-19, Fiscul și-a adaptat activitatea la restricțiile impuse de autorități, astfel că numărul controalelor fizice a scăzut. Însă instituția a pus tot mai mult accent pe verificările ce pot fi efectuate de la distanță, în special în cazurile de evaziune fiscală, practică ce va fi dezvoltată treptat în următoarea perioadă.
În primul rând, fişierul standard de control va contribui la detectarea şi reducerea fraudei fiscale și la asigurarea unei analize de risc mai eficiente. Apoi instituția mai are în plan și eliminarea declarațiilor fiscale care nu vor mai fi necesare pe viitor. Alte obiective urmărite sunt rambursarea de taxe, dar și îmbunătățirea colectării impozitelor.
"SAF-T va contribui la asigurarea echității în derularea activităților economice, precum și la îmbunătățirea conformării voluntare prin reducerea efortului ambelor părți în ceea ce privește alocarea resurselor umane și materiale", se precizează într-un comunicat al ANAF.
Referitor la arhitectura SAF-T, sistemul va cuprinde datele din registrul jurnal: creanțe de încasat, datorii, mijloace fixe și inventar, dar și alte informații.
Recent, Agenția Națională de Administrare Fiscală a publicat documentația tehnică a sistemului SAF-T care se adresează, în această etapă, dezvoltatorilor de sisteme informatice. Setul de documente poate fi consultat pe site-ul instituției, la rubrica de „Transparență decizională”.
State precum Austria, Lituania, Slovenia, Ungaria, Portugalia și Polonia au implementat deja SAF-T, în funcție de propria legislație fiscală, iar rezultatele de colectare au fost bune.