În luna septembrie, Ministerul Economiei a publicat un memorandum ce conține 27 de măsuri privind debirocratizarea pentru sprijinirea mediului de afaceri din România. Printre principalele propuneri din document se află și simplificarea și digitalizarea procedurii de înființare a firmelor, o veste minunată pentru orice antreprenor care pornește la un drum nou. Mai exact, a fost propusă fluidizarea procedurii de înregistrare a firmelor în 24 de ore.
„Comisia Europeană a constatat în 2020 că cea mai însemnată problemă a întreprinderilor mici și mijlocii din România o reprezintă legislația (în procent de 26%, respectiv birocrația și sarcinile administrative), urmată de accesul anevoios la finanțare (23%). Pentru depășirea acestora este necesară adoptarea unor reforme specifice, care să acorde prioritate debirocratizării și digitalizării.”, se motivează în document.
Simplificarea și digitalizarea procedurii de înființare a firmelor, o măsură la care visează mulți antreprenori
Deși tehnologia ocupă un loc tot mai important în viața de zi cu zi, mulți antreprenori și contabili se lovesc de bariera birocrației în demersurile lor de a înființa o firmă. Având în vedere dificultatea procedurii de înființare a unei societăți și birocrația presupusă, precum și prevederile Programului de Guvernare 2020 - 2024, se impune simplificarea și digitalizarea procedurii de înființare.
Reducerea birocrației nu ar însemna doar eliminarea popularelor dosare cu șină și a cozilor la ghișee, ci și facilitarea intrării și ieșirii de pe piață a firmelor, digitalizarea interacțiunilor dintre mediul de afaceri și instituțiile publice.
De asemenea, este necesară dematerializarea sediului social și introducerea identității electronice a firmelor (adresa de corespondență a unui agent economic sau a unei PFA să poată fi o adresă electronică sau o adresă fizică).
Simplificarea și digitalizarea procedurii de înființare a firmelor: propunerile
Un obiectiv de top este fluidizarea procedurii de înregistrare a firmelor în doar 24 de ore. În prezent, procedura durează, la capitolul teoretic, 3 zile, însă birocrația excesivă mai poate pune bețe în roate. Pentru înființare este necesară prezentarea la Registrul Comerțului din zona în care se află sediul social al companiei și depunerea dosarului cu toate actele cerute. Dacă în dosar sunt toate actele corecte, atunci ar trebui ca înființarea firmei să fie mai rapidă.
Altă propunere venită din partea lui Claudiu Năsui, ministrul demisionar al Ministerului Economie, este eliminarea specimenului de semnătură dat în fața notarului public sau în fața funcționarului ONRC - art.18, alin.(2) și (3) din Legea nr.26/1990.
De asemenea, ar fi o măsură benefică și eliminarea declaraţiilor date pe propria răspundere, după caz, de către fondatori/administratori/cenzori sau persoane fizice reprezentante ale persoanei juridice numită administrator sau cenzor, din care să rezulte că îndeplinesc condiţiile legale pentru deţinerea acestor calităţi (verificarea cazierului judiciar pentru fondatori/administratori/cenzori se face deja, ONRC având acces la cazierul judiciar și verificarea cazierului fiscal se poate face direct în bazele de date ale ANAF) - art.36, alin.2, lit.(f) din Legea nr.31/1990;
Alte propuneri utile pentru simplificarea și digitalizarea procedurii de înființare a firmelor sunt recunoașterea sediului social virtual și confirmarea identității prin mijloace video. Dar pentru toate aceste măsuri este prioritară actualizarea actelor normative care reglementează înființarea firmelor.
Lista completă cu măsurile propuse în memorandumul digitalizării
1. Modificarea procedurii de decontare a indemnizațiilor aferente concediilor medicale;
2. Scutirea de sancțiuni pentru microintreprinderi și corelarea birocrației cu talia firmei;
3. Eliminarea analizei de risc la securitate fizică;
4. Eliminarea obligației declarării sediilor secundare la ANAF, obținerea CIF pentru puncte de lucru și plata diferențiată a impozitului pe venitul din salarii;
5. Eliminarea obligativității tranzacțiilor firmelor prin contul de trezorerie în relația cu instituțiile statului;
6. Eliminarea deductibilității limitate de 50% a combustibilului pentru autoturisme;
7. Eliminarea foii de parcurs ca document obligatoriu în deductibilitatea combustibilului;
8. Eliminarea declarării posturilor vacante la ANOFM;
9. Simplificarea și digitalizarea procedurii de înființare a firmelor;
10. Simplificarea închiderii firmelor;
11. Creșterea plafonului de la 50.000 euro la 100.000 euro pentru obligația de dotare cu cititoare de card – POS;
12. Eliminarea procurii notariale necesare în îndeplinirea obligațiilor declarative;
13. Eliminarea declarării reducerilor comerciale;
14. Eliminarea obligației privind păstrarea contractelor individuale de muncă la punctele de lucru din legislația de reducere a muncii la negru;
15. Eliminarea sancțiunilor pentru lipsa Registrului Unic de Control (RUC);
16. Revizuirea legislației privind casele de marcat;
17. Revizuirea autorizațiilor, avizelor și licențelor;
18. Actualizarea legislației prin revizuirea actelor normative care impactează mediul de afaceri;
19. Simplificarea accesului angajatorilor la obținerea subvenției de șomaj;
20. Modificarea legislației privind starea de inactivitate și înscrierea inactivității în cazierul fiscal al contribuabililor;
21. Eliminarea obligativității pentru societățile cu capital privat de a raporta situația sumelor restante la CPPI;
22. Adăugarea și actualizarea codurilor CAEN conform nevoilor și solicitărilor mediul antreprenorial;
23. Modificarea legislației privind drepturile de autor în privința organismelor de gestiune colectivă;
24. Simplificarea regimului declarativ derogatoriu la ANAF pentru firmele suspendate temporar la ONRC;
25. Eliminarea Registrului de Evidență Fiscală în format fizic pentru persoanele juridice;
26. Mutarea obligativității înregistrării contractelor de internship de la AJOFM la ITM/Revisal;
27. Eliminarea Registrului entităților/unităților de Cult - condiție pentru deductibilitatea sponsorizării din impozit.
Momentan, aceste măsuri sunt la stadiul de propuneri și se vor aplica după publicarea în Monitorul Oficial. Documentul este disponibil online și poate fi consultat pe site-ul Ministerului Economiei.