În ultimii ani, comerțul electronic a fost într-o continuă creștere, însă anul 2020 a depășit așteptările tuturor. Pe fondul pandemiei, tot mai multe firme și-au extins activitatea în online. Și dacă vrei să ții pasul cu acestea, ia în calcul că există anumite aspecte de bază legate de programele de gestiune magazin, dar și de contabilitate și fiscalitate.
Beneficiile pe care le oferă un soft de gestiune pentru magazin par să nu mai fie suficiente în prezent, fiindcă încep să se observe limitele unui sistem tradițional. Se simte o nevoie acută de modernizare și de îmbunătățire, dar și de abandonare a metodelor clasice care nu mai fac față noilor cerințe ale pieței.
Așadar, ce ar trebui modificat atunci când compania se dezvoltă și volumul vânzărilor crește odată cu cel al provocărilor? Tot mai mulți antreprenori optează pentru automatizarea activității comerciale, punând accent pe aplicații și programe care au funcționalități complete de gestiune și care satisfac toate nevoile companiei. În era digitală, programele de gestiune magazin urcă la un alt nivel și necesită integrarea unui sistem ERP cu platforma de e-commerce a site-ului.
Citește mai multe informații despre ce înseamnă un sistem ERP, dar și alte informații pe care trebuie să le afli dacă îți extinzi afacerea online.
Ce este un sistem ERP și cum te ajută să îți crești business-ul?
La început, un magazin online are nevoie de o platformă de e-commerce pentru a prelua și gestiona produsele, comenzile și utilizatorii, dar și de una pentru gestiunea furnizorilor, a comenzilor, a stocurilor etc. Odată cu creșterea business-ului, trebuie luată în calcul optimizarea sistemului de management și automatizarea proceselor de gestiune. Aici intra în scenă sistemul ERP (Enterprise Resource Planning), care treptat va deveni un actor principal în era digitală.
ERP este un soft informatic ce permite monitorizarea, controlul și administrarea corectă a activităților și operațiunilor dintr-o firmă. Toate procesele (vânzări, distribuţie, producţie, contabilitate, servicii de livrare) vor fi gestionate mult mai ușor, reducând riscurile aferente mediului electronic.
Principalele beneficii după integrarea magazinului online cu un sistem ERP:
- automatizează procesele operaționale (reduce sarcinile repetitive și eventualele erori);
- gestionează operațiunile financiare, contabile și de vânzări;
- protejează datele de utilizatorii neautorizați;
- unifică procesele de gestiune a stocurilor, a vânzărilor, contabilitatea, achizițiile, marketing-ul, etc;
- prețurile sunt actualizate în timp real;
- stocurile sunt încărcate automat în sistemul de gestiune;
- comenzile nu mai trebuie introduse manual, ci sunt trimise automat din magazinul online către sistemul de gestiune;
- informațiile referitoare la client sunt preluate direct din site;
- clientul primește automat notificări despre statusul comenzilor;
- se generează rapoarte specifice fiecărui departament.
Deși o platformă modernă integrată cu ERP necesită un buget mai mare, suma se va amortiza repede după ce numărul de vânzări online va crește.
Alte informații utile despre gestionarea vânzărilor online
Deși gestiunea magazinelor online se aseamănă cu cea a magazinelor fizice, totuși sunt și aspecte care se tratează distinct în legislație.
Una dintre diferențe este că vei avea nevoie de un cod CAEN pentru activitatea unui magazin online care să includă produsele cumpărate ce pot fi livrare clientului prin poștă ori firmă de curierat.
Codul CAEN care poate fi utilizat pentru comerțul online este 4791 - „Comerț cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet. În funcție de domeniul de activitate al magazinului, mai pot fi adăugate și alte coduri CAEN, însă codul CAEN 4791 trebuie să apară în actul constitutiv al societății la obiectivul principal de activitate.
În ceea ce privește descărcarea din gestiune, firma poate utiliza trei metode de calculare a costului de achiziție: FIFO (metoda primul intrat – primul ieșit), CMP (metoda cost mediu ponderat) sau LIFO (metoda ultimul intrat – primul ieșit). De regulă, pentru evidența gestiunii mărfurilor se utilizează metoda global-valorică la preț de vânzare cu amănuntul. Însă ar trebui să se țină cont și de faptul că activitatea electronică implică resurse informatice, așa că metoda global-valorică nu este tocmai indicată fiindcă orice modificare a prețului de vânzare către clienți implică inventarierea și determinarea diferențelor de cost astfel încât să fie înregistrate în contabilitate. Dacă se apelează la metoda cantitativ-valorică la preț de achiziție, iar gestiunea este integrată în contabilitate, firma poate pune în practică și prețuri diferite de vânzare ale aceluiași produs fără să se mai complice cu înregistrarea diferențelor de cost.
Analizează cu atenție ofertele privind programele de gestiune magazin și alege instrumentul modern potrivit afacerii tale, care să îți simplifice activitatea și care să te ajute să ai o imagine clară asupra operațiunilor zilnice.